آرشیو فروردین ماه 1401

فروشگاه آنلاين لوازم يدكي

کمک فنر

۵ بازديد

کمک فنر ماشین یکی از اصلی‌ترین قطعات سیستم تعلیق محسوب می‌شود و وسیله ای برای کنترل حرکت ناخواسته وسیله نقلیه است.

این قطعه در دریافت و دفع ارتعاشات ناشی از عبور خودرو از سطوح ناهموار نقش موثری ایفا می‌کند. کمک فنرها آسایش و راحتی راننده و سرنشینان را درون کابین فراهم می‌کنند و رانندگی در سطوح ناهموار را ممکن میسازد. بدون حضور کمک ، رانندگی در جاده‌هایی که پستی و بلندی زیاد دارند تقریبا غیرممکن است.

 

کمک فنر وسیله مکانیکی است که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنرها را کنترل یا میرا کند. یک سر کمک فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می‌شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سامانه تعلیق، مانند پوسته محور یا طبق متصل است. در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک فنر می شود.

 

 

کمک فنر چگونه کار می کند ؟

 

به عنوان مثال، در یک خودرو، فنرها به عنوان یک بالشتک بین محورها و بدنه عمل می کنند و ضربه های ناشی از سطح ناهموار جاده را به بدنه کاهش می دهند. برخی از ترکیبات سطح جاده و سرعت خودرو ممکن است منجر به حرکت بیش از حد بالا و پایین بدنه خودرو شود. کمک فنر ریگلاژی سرعت این حرکات ارتعاشی را کاهش داده و از شدت آن می کاهد.

 

کمک فنرهای مدرن، دستگاه های هیدرولیکی هستند که هم با فشار و هم کشش فنرها مخالف هستند. نوع مستقیم یا استرات (Strut) با دو چشم به قاب خودرو و محور متصل می شود. یک چشم به پیستونی متصل است که در سیلندر پر از روغن متصل به چشم دیگر می لغزد. هر حرکت نسبی بین قاب و محور باعث می شود که پیستون در برابر روغن موجود در سیلندر عمل کند. این روغن باید از منافذ کوچک نشت کند یا از یک شیر فنری عبور کند. به این ترتیب نیرویی ایجاد می شود که با انقباض و کشش فنرها مخالفت می کند و ارتعاش بدنه کم می شود.

 

هنگامی که سیستم تعلیق وسیله نقلیه شما حرکت می کند، یک پیستون از طریق سیلندر پر از روغن بالا و پایین می رود. حرکت بالا و پایین پیستون مقدار کمی از سیال را از طریق روزنه ها (سوراخ های کوچک) در سر پیستون وارد می کند. از آنجایی که تنها مقدار کمی از مایع به بیرون خارج می شود، این امر حرکت تعلیق را کند می کند و فشرده سازی و برگشت فنرها را کاهش می دهد. کمک فنرها نیز به سرعت حساس هستند. این بدان معنی است که هر چه فنرها سریعتر حرکت کنند، کمک فنر مقاومت بیشتری ایجاد می کند.

 

وظایف کمک فنر در خودرو :

 

  • جلوگیری از جهش چرخ خودرو در ناهمواری ها
  • ممانعت از انحراف و کج شدن خودرو در پیچ های تند
  • جلوگیری از کله زدن خودرو و تکان شدید رو به جلوی آن هنگام ترمز‌های ناگهانی
  • پیشگیری از پایین آمدن عقب خودرو در هنگام شتاب گیری

 

لینک مقاله کامل :

 

https://highyadak.com/shock-absorber/

 

ترموستات ماشین

۳ بازديد

ترموستات ماشین یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور است که برای تنظیم جریان مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور عمل می کند. میانگین بدن انسان در حدود 37 درجه قرار دارد، اگر فقط چند درجه بالاتر باشد، نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. موتور خودرو تقریباً به همین روش کار می کند و میانگین دمای آن بین 195 تا 220 درجه فارنهایت است. یکی از اجزای اصلی که مسئول تنظیم گرما یا سردی آن است، ترموستات است.

 

در ادامه به نحوه کارکرد آن، علائم خرابی و نحوه رفع مشکلات ترموستات می پردازیم.

 

لینک مقاله کامل : https://highyadak.com/car-thermostat/

 

 

ترموستات ماشین چگونه کار می کند؟

 

 

همانطور که مایع خنک کننده در موتور جریان می یابد، گرمای اضافی را جذب می کند. هنگامی که موتور را ترک می کند، به رادیاتور می رود، جایی که گرمای اضافی خارج می شود. سپس چند توقف دیگر در طول مسیر خود از طریق سیستم خنک کننده انجام می دهد و به موتور باز می گردد.

ترموستات ماشین در اصل یک سوپاپ بین موتور و رادیاتور است. وقتی مایع خنک‌کننده موتور خیلی داغ می‌شود، این سوپاپ باز می‌شود و اجازه می‌دهد به رادیاتور منتقل شود و در آنجا خنک شود. اگر گرم نشود، ترموستات بسته می‌ماند و به مایع خنک‌کننده اجازه می‌دهد به گردش در داخل بلوک ادامه دهد.

 

 

زمان باز یا بسته شدن ترموستات

 

 

این دستگاه به تغییرات دما در مایع خنک کننده موتور پاسخ می دهد. اگر هوا سرد باشد، ترموستات بسته می ماند و آن را در موتور نگه می دارد. اگر خیلی داغ شود، ترموستات باز می شود و به آن اجازه می دهد به سمت رادیاتور جریان یابد و در آنجا خنک شود

برای این کار دارای یک نوع موم منحصر به فرد است که به عنوان یک عامل منبسط کننده عمل می کند. هنگامی که گرما به دمای خاصی می رسد، عامل منبسط می شود که دریچه را باز می کند.

 

تسمه تایم

۳ بازديد

تسمه تایم چه می کند؟

برای درک بهتر عملکرد این قطعه، خوب است نگاهی گذرا به فرآیند احتراق یک موتور گازی بیندازیم. سوپاپ های ورودی در سیلندرهای موتور باز می شوند تا مخلوطی از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شود. سوپاپ بسته می شود و پیستون به سمت بالا سیلندر حرکت می کند تا مخلوط سوخت و هوا را فشرده کند. شمع جرقه مخلوط را مشتعل می کند و احتراق دوباره پیستون را به سمت پایین هل می دهد. یک سوپاپ اگزوز باز می شود و اجازه می دهد تا گازهای زائد از سیلندر رانده شوند، زیرا پیستون به بالای حرکت خود باز می گردد.

تسمه تایم در قسمت جلویی موتور وسیله نقلیه شما قرار دارد و میل بادامک را به میل لنگ متصل می کند و مطمئن می شود که موتور بهترین عملکرد را دارد. این قطعه، از یک ماده لاستیکی قوی ساخته شده است که شامل طناب هایی است که با نایلون تقویت شده است. به این ترتیب می توان طول عمر تسمه تایم را حفظ کرد.

در حالی که تسمه تایم در داخل موتور حرکت می کند، تحت فشار زیادی قرار می گیرد و به همین دلیل به سرعت فرسوده می شود. در نتیجه باید آن را به طور منظم که توسط سازنده خودرو تعیین می شود تعویض کنید. اگر اجازه دهید تسمه تایم شما فرسوده شود و آن را تعویض نکنید، می توانید صدمات زیادی به موتور خود وارد کنید.

بسیاری از مردم می دانند که پاره شدن تسمه تایم خبر بدی برای موتور خودرو است، اما ممکن است چیز بیشتری از این ندانید. 

پیستون ها به یک میل لنگ متصل هستند که حرکات پیستون را به یک خروجی چرخشی تبدیل می کند. میل بادامک چیزی است که دریچه های ورودی و خروجی را باز و بسته می کند. تسمه تایم برای اطمینان از هماهنگی حرکت میل بادامک یا میل بادامک با حرکت میل لنگ وجود دارد.

 

 

لینک مقاله کامل : https://highyadak.com/timing-belt/